reklama

Ten slávny Francúz Edison...

Prvé čo som urobil, keď som sa zobudil po preflámovanej noci - bola čierna káva. V pľúcach som vnímal krabičku Pallmaliek a v hlave zasa bedničku lacného piva. Dal som si studenú sprchu a na pár minút som sa cítil o čosi lepšie. Cez poodchýlené okno prenikali do kuchyne ostré lúče agresívneho slnka - letný teror sa vyštveral až na vrchol svojho pomyselného kopca. Vynechal som holenie a umyl som si zuby, aby som trochu stlmil ten sajrajt čo som mal v papuli.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu

Pár minút som strávil hľadaním mincí po byte - akcia dopadla úspešne...Nazbieral som 12 KČ na metro a trocha odvahy. Vôbec sa mi do toho pekla nechcelo, no s tými dvanástimi korunami som sa cítil predsa len o čosi istejšie. Cestou na Jiřího z Poděbrad som sa zastavil v "samoške" a dvanásť korún som investoval do fľaškového piva Braník. Braník ma dal trocha "dokopy" po fyzickej stránke. Metrom som cestoval na čierno, ale našťastie ani revízorom sa v tejto horúčave zrejme nechcelo z postele. Cesta z Malostranskej do Zlatej Uličky ma stála riadny kus námahy a sebazaprenia. Bolo mi nevoľno a myslel som, že každú chvíľu odpadnem - ale "ustál" som to.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Zlatej uličke som robil už dva mesiace, no kontrolór lístkov pri vstupe ma nezabudol okríknuť, aby som sa preukázal zamestnaneckou kartou. Dobre ma poznal, no poctivý prístup k práci bol u neho na prvom mieste. Už som si na to zvykol, a nezazlieval som mu to. Keď som otvoril obchod - kníhkupectvo v jednom z z tých miniatúrnych domčekov, /v ktorom istý čas býval spisovateľ Franz Kafka/ - prišiel si vypýtať cigaretu. Keď som mu ju dal - vysvetlil mi, že aj keď vie, že tu pracujem, jeho povinnosťou je každého pred vstupom preveriť. Že prí co kdy by - jeden nikdy neví prí - a když je dnes tolik těch teroristu všude kam se človek podívá - a kdyby sem tady nekde položil nejakou bombu, nebo tak nejak - tak, že by byl za to vodpovědnej... A pak, že by prí přišel o práci a lepší, že nenajde...No a snad možná by přišel i o život prí - poňevač to jenom v takovým případu kdyby ta bomba byla pečlivě udělána...Jeden nikdy neví, prííí...Tak to jo - pomyslel som si a diagnostikoval som ho ako pacienta, trpiaceho paranoidnou schizofréniou... Na odchode som mu dal ešte tri "cigára" so slovami: " Den bude ješte dlouhý a jeden nikdy neví."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Narýchlo som urobil raňajšiu inventúru a zistil som, že my chýbajú dva kusy Metamorfózy v španielčine. Nerobil som si z toho ťažkú hlavu, za deň sa domčekom o veľkosti dva krát dva metre premelú stovky turistov, prevažne zo západnej časti Európy, Ázie ale aj Ameriky. Všetkých ich ustrážiť je nemožné a takéto straty som mával na dennom poriadku.

Tej práce som už mal plné zuby - jediné čo sa mi na nej pozdávalo, boli tie otázky - prevažne zo strany "amíkov", ale aj Francúzov či Španielov. Že ako sa tu ten Kafka zmestil, a že či tu býval so ženou a deťmi - koľko tých detí mali, kde chodili na záchod a kde sa kúpali, varili si a podobne. Najmä z "amíkov" som si často krát robil srandu a vymýšľal si rôzne "blbosti" ako napríklad - že tam býval so ženou, štyrmi deťmi a rodičmi. Prípadne na otázku kto ten Kafka vôbec bol - som si navymýšľal riadne "prkotiny" až som sa sám čudoval, čo všetko niektorí ľudia dokážu zožrať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zapálil som si ešte jednu cigaretu - kým som nemal plný obchod "vyškerených" aziatov s fotoaparátmi. Niežeby som bol nejaký rasista - ale v tej práci som k Aziatom začal pociťovať vyslovený odpor. Chodili ako mravce hore dole, všetko fotili - na rukách nosili biele rukavičky a na papuľkách tie ochranné náhubky, aby náhodou kdesi - čosi nechytili, pretože jeden nikdy neví príí...

Deň mi našťastie ubehol relatívne rýchlo aj napriek horúčave a poopičnej depresii - odfotil som sa s pár Japoncami, predal dvesto sprievodcov po Hrade a a zopár Kafkových diel a pohľadníc - celkom slušná tržba.

Umýval som dlážku a chystal som sa pomaly zatvárať, keď do obchodu vstúpila štvorčlenná rodinka "amíkov" a zvedavo si obzerala interiér nadchýnajúc sa - " Óóóó, Ic vééééry interestíííng, vááándrfúúúúlll....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď "dohíkali" a "donadchýnali" sa veľkosťou domčeka, pristúpil ku mne okolo 130 kilový chlapík s dlhou ryšavou bradou a dresom New York Yankees.

"Prosím vás, čím sa ten Kafka vlastne živil a kto to vlastne bol?" opýtal sa ma Golem s ryšavou bradou - zrejme hlava rodiny.

"Bol to vynálezca." odvetil som...

"Ááá vynálezca ???" "A čo také vynašiel??"

"Vynašiel napríklad žiarovku." Uvedomil som si, že to som asi prehnal - každý predsa vie, kto vynašiel žiarovku...

Golem na mňa nechápavo zízal a po chvíli sa začal rehotať vykrikujúc slová voot a džouk, voot a džouk....

"Však to bol predsa ten slávny Francúz Edison."

Miroslav Kostrec

Miroslav Kostrec

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hudba, Literatúra, film, šport...Obľúbení interpreti: F.M. Dostojevskij, G.G. Marquez, J.Heller, Bukowski, Lindgren, Murakami...Kusturica, Almodovar, Inarritu, Kubrick, Forman, Gatlif,Kieslowski - Hevad Kahn, Gus Hansen, Barry Greenstein, Daniel Negreanu, Chris Moneymaker,Kenny Tran, Phil Laak, Phil Helmuth, Bruno Fitoussi...Leningrad, The Doors, Pink Floyd, Led Zepellin + cigánčina rôzneho druhu...Johny Depp...FC Barcelona, Zenit Petrohrad, Torpedo Raskolnikovo, Dynamo Oblomovka...Anna Ivanovic, Janko Tipsarevic, Novak Djokovic, Ivan Ljubicic, Michail Juznyj, Dinara Safina...Messi, Cantona, Best, Maradonna, Stoichkov,Boban, Suker, Keržakov, Aršavin, Kuyt, Torres, Babel, Guľka, Yayla, Pukallus, Diaz, Špačinský, Raúl Irabarne...A mnoho iných.................................................... Zoznam autorových rubrík:  Literárne experimentySrdjan a SofiaPríbehy obyčajného (š)jalovstvFizolófiaŠportEURO 2008SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu